Hopp til innhold

Innovativ mikrotunnelering på Karivollen

Olimb Anlegg AS har lenge vært kjent for å ligge i front når det kommer til innovative løsninger som krever minimalt med graving. Det nylige prosjektet for Bane NOR på Karivollen i Trondheim er et tydelig bevis på Olimb Anlegg AS sin tekniske dyktighet og nyskapende tilnærming til tunnelering. Med fokus på både presisjon og sikkerhet, demonstrerer de hvordan rør i store dimensjoner kan etableres uten graving, ved hjelp av en metode som de er alene om å tilby i Norge.

Blogg bilde av Innovativ mikrotunnelering på Karivollen

Olimb Anlegg AS

  • Etablert: 1957, grunnlagt av Kristian Olimb

  • Eier: Olimb-familien (100%)

  • Antall ansatte: 30 +/-

  • Spesialisering: No-Dig. Eks. styrt boring, kombinasjonsboring, fjellboring, tunnelering, rørpressing og pilotrørsboring.

  • Geografisk dekning: Opererer over hele Norge med base i Råde i Østfold.

Tunnelering under utfordrende forhold

Prosjektet på Karivollen representerer et teknisk og logistisk puslespill. Hovedproblemet var økende overvann og årlige flommer som førte til høye vannivåer i Brubakkbekken. Vannstanden kunne stige med opptil 5 meter på bare et par timer, og det var nødvendig å etablere en ny kulvert for å håndtere flommene. Med en jernbane og vei rett over, boliger rundt og kvikkleire i grunn krevde prosjektet ekstra forsiktighet.

Eksisterende bekkeløp hadde for dårlig dreneringskapasitet og kunne oversvømme på kort varsel
Bilde: Eksisterende bekkeløp hadde for dårlig dreneringskapasitet og kunne oversvømme på kort varsel

Det var avgjørende at tunneleringen ble utført med høy presisjon og minimal påvirkning på omgivelsene. Hva gjorde Olimb Anlegg AS? De benyttet mikrotunnelering med trykksatt front til å etablere den 140 meter lange tunellen som gikk 8 meter under jernbaneskinnen.

Det er én ting å drive med tunnelering, men mikrotunnelering med trykksatt front er noe helt annet. Denne teknikken er unik for oss, og den gir oss muligheten til å jobbe i masser som er veldig ustabile, som kvikkleire, uten å utsette mannskapet for fare, forteller Henrik Engh, prosjektsjef i Olimb Anlegg AS.

Prosessen med mikrotunnelering med trykksatt front

Mikrotunnelering er en avansert metode for å lage tunneler på store dybder uten å grave opp store deler av terrenget. Denne teknikken er spesielt egnet for å etablere rør gjennom tettbygde områder eller i områder med vanskelige grunnforhold. På Karivollen ble det brukt et spesialbetongrør med 2 meters diameter. Dette ble presset inn i massene ved hjelp av kraftige hydrauliske stempler, som støttet seg mot en betongvegg foran spunten i de løse jordmassene. Når tunnelen skulle etableres, ble det brukt tunneleringsutstyr med et graveaggregat. Massene som ble gravd ut, ble fraktet bort fortløpende med en vogn etter hvert som arbeidet skred frem.

– I et trykksatt kammer i front har vi en tunneleringsmaskin som består av et startrør i form av et trykksatt stålrør som har graveutstyret i. Der sitter det to operatører som manuelt kjører dette. Bak dette frontkammeret er det igjen et trykkammer til som fungerer som en trykk-sluse, hvor vi justerer trykket opp eller ned ettersom ting skal fraktes ut eller inn i frontkammeret etter dykkerkammer prinsippet, forklarer Engh.

Dette systemet er ikke bare et teknologisk gjennombrudd, men også resultatet av selskapets egenutviklede utstyr som er sertifisert etter ISO-standard. – Det er vi selv som har bygd utstyret og har tatt eierskap til prosessen. På denne måte har vi ivaretatt arven etter grunnlegger Kristian Olimb, som siden 1950-tallet har vært en innovativ premissleverandør til VA- og No-digbransjen, noe han i 2001 ble tildelt Kongens fortjenestemedalje i Gull for, skyter Engh inn.

Bilde

Startrør heises ned i spuntgrop for oppstart av tunnelering

Bilde

Innsetting av mellomstasjon

Bilde

Svært bløte masser på 8 meters dyp

Effektivitet og miljøvennlighet

En annen fordel med denne metoden er tidsbesparelsene og de miljøvennlige aspektene. Utstyret er helelektrisk, og metoden innebærer betydelig mindre inngrep i eksisterende infrastruktur sammenlignet med tradisjonelle graveprosesser.

– Ved å bruke denne teknologien kan vi utføre arbeidet uten å måtte stenge veier, legge om trafikk eller grave opp store områder. Dette sparer tid, penger, og er langt mer samfunnsøkonomisk og miljøvennlig. I tillegg får vi en presisjon på bare 0,5–1% på traséen. Faktisk kom vi i dette prosjektet ut på millimeteren forhold til prosjektert linje, sier Engh.

I prosjektet på Karivollen, hvor flere aktører var involvert og strenge krav til sikkerhet og fremdrift ble stilt, har det vært viktig å ha en god dialog med alle parter. Engh forteller at dialogen i Karivollen-prosjektet har vært svært god hele veien: – Vi har hatt et tett samarbeid med Bane NOR og andre aktører, herunder UE’er som entreprenørfirmaet Søbstad i Trondheim, og dette er avgjørende for at prosjektet skal gå knirkefritt for oss som hovedentreprenør.

– Eneste påvirkningen arbeidet med tunellen har hatt for infrastrukturen er at jernbanen har kjørt med litt nedsatt hastighet når de har passert som et forebyggende tiltak. Det har heller ikke vært noen settinger av alvorlig grad. Alt har vært godt innenfor toleransegraden som Bane NOR har satt i forkant. Det har alt i alt vært et meget vellykket prosjekt, Forklarer Engh.

Når det gjelder det grønne skiftet, er dette også et område der selskapet ser betydelig potensial.

– Våre metoder er miljøvennlige. I tillegg er våre rigger helelektriske, noe som bidrar til at vi kan levere prosjekter med et minimalt CO2-avtrykk.

Bilde

Tunellen skrider frem

Bilde

Gjennomslag etter 138 meter

En fremtidsrettet aktør

Olimb Anlegg ser et stadig økende behov for gravefrie løsninger, spesielt i byområder og områder med tett infrastruktur. Deres metode med mikrotunnelering og trykksatt front er ikke bare en innovasjon som passer for egne prosjekter, men også en løsning som kan tilbys til andre entreprenører.

Er du en entreprenør med en totalentreprise, og ønsker å spare penger, øke fremdriften eller optimalisere økonomien, kan vi tilby våre spesialiserte metoder som et alternativ til tradisjonell graving, sier Henrik Engh.

Olimb Anlegg har klart å balansere tradisjonell erfaring med nyskapende løsninger, og det er ingen tvil om at de vil spille en nøkkelrolle i de kommende årene for å sette standarden for hvordan store anleggsprosjekter kan gjennomføres på en tryggere, mer effektiv og miljøvennlig måte.

– Vi har alltid vært fremtidsrettet. Nå ser vi at våre metoder ikke bare er effektive og kostnadseffektive, men også viktige for samfunnsøkonomisk påvirkning og for å møte de miljøkravene som kommer, avslutter Henrik Engh.

Med et klart fokus på innovasjon, sikkerhet og effektivitet, er Olimb Anlegg AS godt rustet til å møte fremtidens krav og fortsette sin posisjon som en av Norges ledende aktører innen gravefrie metoder i anleggsbransjen.

Bilde

Et familieeid selskap med solid erfaring

Grunnlagt i 1957 av Kristian Olimb, startet selskapet som et tradisjonelt anleggsselskap. Men det har alltid vært en rød tråd av innovasjon i selskapets utvikling, noe som har bidratt til deres posisjon som ledende innen gravefrie metoder i dag. Olimb Anlegg AS har siden den gang utviklet et solid rykte på å være tidlig ute med nye teknologiske løsninger, og i dag har de 2. og snart 3. generasjon Olimb som eiere. Selskapet har spesialisert seg på alt fra styrt boring til fjellboring og mikrotunnelering, og de har gått i bresjen for å utvikle og tilby nye løsninger som endrer hvordan anleggsprosjekter gjennomføres.

Les mer på Olimb-anlegg.no